Sınırları Aşan Eğitim Modeli: Eduverse ve Anlam Odaklı Öğrenme
Gülbin Aybar
Deniz Hanım, sizi sosyal medyadan takip etmekteydim ve bir anda karşıma “Anlam Odaklı Öğrenme” diye bir tanımla çıktınız. Takip ettikçe ilgimi çeken bu konuya bir de Eduverse tanımlaması girdi. Her ikisini de hem kendim öğrenmek istedim, hem de okurlarımızın öğrenmesini sağlamak için size ulaştım. Siz de davetimi kabul ettiniz, teşekkür ederim.
Ben teşekkür ederim Gülbin Hanım.
-İlk sorum şu: Eduverse ve anlam odaklı öğrenme nedir?
Sayın Serhat Akpınar’ın 40 yıllık deneyim ve vizyonuyla oluşan Eduverse, anaokulundan doktora düzeyine kadar uzanan, dünyanın her ülkesindeki öğrencilere açık, kültürlerarası ve anlam odaklı bir eğitim ekosistemidir. Bunu sadece bir eğitim modeli olarak değil, öğrenmenin yaşamın her aşamasına yayıldığı bütüncül bir evren olarak tanımlıyorum.
Serhat Bey ile 2024 Eylül ayında birlikte çalışmaya karar verdiğimizde, bu çalışmanın bir getirisi olarak seyahatlerim de başladı. Eğitime, yerel ve küresel açıdan baktıkça günümüzdeki eğitim modelinin dönüşmesi gerektiğini de fark ettim. Sonuç olarak bu sisteme ve günümüz koşullarına ve ihtiyaçlarına en uygun öğrenme modelini oluşturmaya çalıştım. Bu model, Anlam Odaklı Öğrenmedir.
Şimdi sorunuza dönersek, Eduverse’in temelinde üç ana ilke vardır:
Birincisi anlam odaklı öğrenmedir. Anlam odaklı öğrenme, öğrencinin yalnızca bilgi edinmesini değil, bu bilginin hayatındaki yerini, amacını ve değerini keşfetmesini sağlar. Her yaşta, her ülkede, her seviyede eğitim; öğrencinin kendi kimliğini, yönünü, potansiyelini ve toplumla olan bağını anlamlandırması üzerine kuruludur.
Bizim için öğrenme, bir sınavdan geçmek değil, hayatta yerini bulmak ve katkı yaratmaktır.
İkincisi, kültürlerarası ve evrensel açıklıktır. Eduverse, dünyanın her yerinden öğrenciyi, öğretmeni, araştırmacıyı ve kurumu birbirine bağlayan bir yapıdır. Bu sadece uluslararasılaşma değil; ortak bir insanlık bilinci yaratma çabasıdır. ABD’den Angola’ya, Sri Lanka’dan Moldova’ya, İngiltere’den Kıbrıs’a uzanan tüm eğitim sistemimizin aynı ilkeyle çalışması hedeflenir: Coğrafyalar değişir ama öğrenmenin değeri evrenseldir.
Üçüncüsü, yaşam boyu öğrenme ekosistemidir. Eduverse okul öncesi çocuklardan kariyerini değiştirmek isteyen yetişkinlere kadar her yaştan bireye açıktır. Çünkü öğrenmenin bir yaşı yoktur ve hayat sürekli dönüşür.
Biz bunun için okullar, üniversiteler, inovasyon merkezleri, dijital kampüsler ve araştırma ağları arasında kesintisiz bir geçiş oluşturmaya başladık.
Eduverse’de herkesin yeri vardır: Öğrenci, öğretmen, uzman, girişimci, ebeveyn, yaşlı birey... Eduverse felsefesi var mı diye sorarsanız, “Evet” der ve devam ederim: İnsanı bütünüyle eğitmek, temel felsefemizdir. Eduverse, bilginin yanında değerleri, etik duruşu, toplumsal katkıyı, içsel bütünlüğü, yaratıcılığı ve sürdürülebilir yaşam bilincini öğrenmenin doğal bir parçası olarak kabul eder. Biz Eduverse’ün dayanağı olan anlam odaklı öğrenmede şu soruyu soruyoruz:
“Bu öğrendiğin şey senin hayatına ve başkalarının hayatına ne katıyor?”
Cevap ne kadar derinse, öğrenme o kadar kalıcıdır.
Eduverse'i benzersiz kılan şey nedir sorusuna da cevap vermek isterim: Eduverse, klasik bir uluslararası eğitim modeli değildir. O, şu anda dünyada eksik olan “anlam ve bütünlük” arayışına cevap veren yeni nesil bir öğrenme evrenidir. Her ülkenin kültürü, her bireyin hikâyesi, her yaş grubunun ihtiyacı bu evrende kendi yerini bulur. Eduverse’in hedefi ve anlam odaklı öğrenmenin temeli, bilgili, bilinçli, üretken ve anlamlı bir yaşam süren bireyler yetiştirmektir. Kısacası...
Eduverse bir okul değildir.
Bir kampüs değildir.
Bir uluslararası ağ değildir.
Bir sistem de değildir.
Eduverse, eğitimin insanı bütünlüğüyle ele aldığı, ülke sınırlarını aşan, yaşam boyu süren bir öğrenme evrenidir.
-İkinci sorum da şu Deniz Hanım: GAU Okullar Grubu olarak ilk uluslararası K12 kampüsünüzü neden Angola’nın başkenti Luanda’da açtınız?
GAU Okullar Grubu, KKTC ve Türkiye’de olan 23 K12 okulunun ardından ilk uluslararası K12 kampüsünü Angola’nın başkenti Luanda’da açtı. Bu karar sadece bir coğrafi genişleme değil, Eduverse’in küresel eğitim vizyonu açısından stratejik bir adımdır. Bunun üç temel nedeni var:
Birincisi Angola, Eduverse’in felsefesini iyi yansıtan ülkelerden biri çünkü Eduverse, anlam odaklı öğrenme üzerine kurulu bir modeldir. Angola ise genç nüfusu, hızla gelişen ekonomisi, eğitim alanında dönüşüm talebi ve girişimcilik enerjisiyle anlamlı bir eğitimin toplumsal karşılık bulacağı bir ülke.
Biz Angola’yı yalnızca bir okul lokasyonu olarak değil, Eduverse’in “geleceğe yön veren eğitim modeli” için doğal bir başlangıç noktası olarak gördük.
İkinci etken Prof. Helder’in inovatif, güçlü ve dönüştürücü liderliğidir. Prof. Helder bugüne kadar Angola’da üniversite ve meslek yüksekokulu kurmuş, “fırsat yaratan eğitim modeli” oluşturmuş bir liderdir. Onun en önemli yaklaşımı şudur: “İş arama; iş yarat.”
Bu anlayış, Eduverse’in yaşam boyu öğrenme, yaratıcılık ve topluma katkı ilkeleriyle birebir örtüşür.
Prof. Helder yıllardır yükseköğretimde dönüşüm yaratmış bir akademisyen olmasına rağmen, hayatında ilk defa anaokulu–ilköğretim–lise düzeyinde bir okul kurmak istemesinin nedeni, bugünün çocuklarını sadece eğitmek değil, hayata hazırlamak ve kendi fırsatlarını yaratacak bireyler yetiştirmek istemesidir. Bu vizyon, Serhat Bey’in 40 yıllık eğitim misyonuyla doğal bir bağ kurdu.
Üçüncüsü, Serhat Akpınar ve Prof. Helder’in örtüşen hayat felsefeleridir. Bu işbirliği yalnızca iki kurumun değil, iki liderin ortak değerlerinin buluşmasıdır. Hem Serhat Bey hem de Prof. Helder eğitimi toplum dönüşümünün temeli olarak gören, girişimciliği destekleyen, gençlerin kendine güvenmesini önceleyen, sürdürülebilirliğe önem veren ve “iyi eğitim = iyi toplum” anlayışını benimseyen liderlerdir.
Bu nedenle Luanda’daki K12 kampüsü, bir okul binasından daha fazlasıdır: İki vizyonun birleştiği, Eduverse’in Afrika’daki ilk model kampüsüdür.
-Son olarak Deniz Hanım, sosyal medyadaki bir paylaşımınızda “Global yapımızın tuğlalarını üst üstekoyuyoruz" demişbniz. Kısa ve orta vadede, Eduverse’ün küresel boyuca hedeflerinde hangi adımlar var?
Elbette bu soruya uzun uzun cevap verebilirim ancak kısa ve öz şöyle diyebilirim: Eduverse’te küresel hedeflerimizi tanımlarken, Sayın Serhat Akpınar’ın 40 yıllık vizyonu bize yön veriyor. Biz, anlamlı öğrenme modeline açık her ülke ve her kurumla işbirliği yapabilecek esnek bir yapıya sahibiz. Bugün
Angola, Sri Lanka, Moldova, ABD ve İngiltere’de attığımız adımlar; okul öncesinden doktora düzeyine uzanan bütüncül bir modeli uluslararası ölçekte kurabileceğimizi gösteriyor. Kısa vadede hedefimiz, bu ülkelerdeki Eduverse ağını güçlendirmek, ortak müfredat alanlarını geliştirmek ve yaşam boyu öğrenme ekosistemimizi dijital ve fiziksel kampüslerle daha erişilebilir hâle getirmek. Orta vadede ise Eduverse’i kültürlerarası, sürdürülebilir ve anlam odaklı bir öğrenme modeli olarak daha geniş bir coğrafyaya taşımayı amaçlıyoruz.
Ocak ayı itibarıyla faaliyete geçireceğimiz Innoverse de bu büyümenin önemli bir parçası olacak. Innoverse, Eduverse’ün inovasyon, girişimcilik ve araştırma merkezi olarak tasarlandı; Angola’dan Sri Lanka’ya, Amerika’dan Moldova’ya kadar uzanan global ağımızın hem düşünce laboratuvarı hem de yenilik üretim merkezi olacak. Böylece eğitim, inovasyon ve toplumsal katkıyı tek bir çatı altında birleştiren, ülkeler arasında anlam odaklı ortaklıklar kuran bir yapıyı güçlendiriyor olacağız. Kısacası, Eduverse’in tuğlalarını üst üste koyarken yalnızca bir model değil; sınırları aşan, insana dokunan ve geleceği şekillendiren bir öğrenme evreni inşa ediyoruz.
-Çok teşekkür ederim Deniz Hanım.
-Ben teşekkür ederim Gülbin Hanım, değer verdiniz, değer kattınız.